V sredo, 22. 4. 2020, smo se vzgojitelji družili oz. izobraževali v spletni predavalnici. Predavatelj Peter Topić z Inštituta za zasvojenosti in travme nam je odgrnil zaveso v svet nevroznanosti in nas poučil o pomembnosti dopamina, hormona, ki nam daje občutek zadovoljstva in sreče, njegovo pomanjkanje pa nas hitro pelje v odvisnost ali celo zasvojenost.
Dotaknili smo se različnih zasvojenostih, ki v digitalnem svetu prežijo na nas še bolj kot kadarkoli prej in tako posvetili z lučjo v prostore zasvojenosti otrok, mladih ter odraslih. Veliko teoretičnega znanja in nekaj uporabnih praks si je verjetno vsak pri sebi dobro zapomnil, zapisal in jih bo po najboljših močeh skušal prenesti v prakso pri delu z otroki in v vsakdanjem življenju.
Nekaj sporočil pa so po končanem predavanju vzgojitelji zapisali, da bi jih podelili s širnim svetom in tako osveščali o pomenu današnjega načina življenja. Z različnimi vtisi:
O aktualnosti tematike in osebnem pogledu na tematiko …
»Kar sem že omenila – tematika postaja vse bolj aktualna in pereča, naj se z njo srečujem kot vzgojiteljica, profesorica, partnerka ali v katerikoli drugi vlogi.«
»Ves čas smo obkroženi z digitalnimi napravami, ki so lahko zelo koristne, kot se je še posebej izkazalo v tem času karantene, vendar moramo biti pazljivi, da uporaba le-teh ni pretirana in s tem škodljiva. Z znanjem, ki sem ga pridobila na usposabljanju bom v prihodnje še toliko bolj pozorna na to, da je raba digitalne tehnologije zmerna, tako pri meni sami, kot tudi pri ljudeh okoli mene in seveda pri otrocih v počitniških varstvih.«
»Usposabljanje o zasvojenosti v digitalni dobi je nujna oblika sodobne pismenosti. Hvaležna sem za dragocene informacije in smernice, ki jih lahko raziščemo in uporabimo v praksi kot starši in pedagogi. Razvoj samostojne razsodne moči otrok in najstnikov je potrebno negovat skozi vse vzgojne in izobraževalne vsebine in resnične življenjske izkušnje.«
»Razvoj digitalne tehnologije ima svoje prednosti in slabosti, umetnost pa je v tem, kako jo uporabljati, da deluje tebi v prid – gledano tako kratkotočno kot (predvsem) dolgoročno. Ali bom na računalniku igral igrice, visel na družbenih omrežjih, se imel “fajn” in tam preživljal ves svoj prosti čas ali lahko računalnik uporabim kako drugače in za druge namene?«
»Genska pogojenost zasvojenosti – Želis svojim otrokom posredovati poškodovan genski zapis? Vsak bo razmislil kako delovati v življenju, da bo otrokom dal najboljše.«
»Naši možgani so res skrivnostno čudo.«
»Spodbudilo me je k še globljem raziskovanju implicitnega spomina.«
… nekatere je nagovorila pomembnost spanja, ki ji posvečamo premalo pozornosti …
»Zakaj spimo? Knjiga, ki ti da misliti.«
»Všeč mi je bila tema o spanju, ki mu ljudje dajemo premalo pozornosti, kako pomemben je za naše zdravje in razpoloženje. Premalokrat se zavedamo, da smo sami za vse odgovorni in da je prav tako kakovosten počitek tako pomemben kot dobro opravljeno delo.«
»Pomembna je prava mera uporabe tehnologije, ki ima lahko zelo širok spekter posledic (tudi npr,. težave s spanjem, ki nato vplivajo na vrsto drugih težav), če ni uporabljena v pravi meri.«
… spet drugim odzvanja delo na sebi ter delo z otroki …
»Mislim, da je bila to tema, ki je v prvi vrsti primerna za delanje na sebi. Mislim, da kar se tiče telefona niso problem samo otroci ampak v veliki meri tudi mi-vzgojitelji. 🤦♀️🤭 Priznam, da se sama ne zavedam več kdaj pogledam na telefon. V 2 h po predavanju me je začelo kar malo skrbeti, ker sem štela kolikokrat sem avtomatsko prijela telefon v roke. Po tem predavanju sem 110% prepričana, da je treba vpeljati vsaj 2 dni brez telefona v vse izmene!😉«
»Pomembno je, da poslušamo otroka, da otroku namenimo čas in da se pravil, ki jih določimo skupaj z otroki tudi držimo.«
»Kot starš sem kdaj delala napake pri vzgoji lastnega otroka, kar mi spoznanja pridejo prav pri letovanjih otrok, da ne popuščaš, da si do vseh enak (brez razmišljanja), jih spoštuješ, jim prisluhneš in vedno vedo, da sem tam, da se počutijo varne, zaščitene…«
… in pomen iskanja zmernosti v življenju …
»Zelo mi je bila všeč misel predavatelja, da je iskanje neke zmernosti v življenju na nek način prava umetnost.«
»Umetnost življenja je v nenehnem iskanju ravnotežja med ugodjem in normami.«
»Vtis, da je vedno težko doseči, da smo skoncentrirani na eno stvar, a da ne izgubimo stika tudi z drugimi stvarmi.«
»Smisel življenja je neprestano iskanje ravnovesja med preveč in premalo dobrega.«
… in še nekaj pozivov k razvijanju zdravega odnosta do digitalne tehnologije, ki počasi postaja neločljiv del nas …
»Premalo se zavedamo vpliva digitalne zasvojenosti, stopimo korak nazaj in pozabimo na telefone, brez njih se še bolje živi!«
»Odloži telefon in odkrij čudovit svet okoli tebe! Presenečen boš v koliko drugih stvareh lahko uživaš.«
»Vsi se moramo potruditi, da nas sodobna tehnologija ne zasvoji. Narava, šport, druženje … vse to je veliko več kot sedenje za ekrani – a se tega preslabo zavedamo. Poskusimo živeti drugače: v povezavi z ljudmi in z naravo, ne pa v povezanosti s telefonom.«
Čisto za na konec pa še nekaj povzetih besed iz predavanja, ki so koristne tako za starše kot za vzgojitelje:
Zakladnico znanja bo vsak nosil v sebi in verjamemo, da je vsem prisotnim zelo razširila pogled ter morda pripomogla k temu, da bomo lažje naredili kakšen dober korak pri našem delu.
Vzgojitelji in pedagoški vodje se pripravljamo na novo sezono 2020 in stiskamo pesti, da bomo tudi letos lahko skupaj čofotali med morskimi valovi ter uživali na svežem gorskem zraku.